سال جهش تولید
تهران، صفادشت، قپچاق
  • فارسی
  • English
  • العربية

کانال کشی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست ؟

داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی یکی از مرسوم ترین سیستم های تهویه مطبوع در جهان می باشد که این سیستم مانند اسپلیت دیواری از یک واحد داخلی(هواساز) و یک واحد خارجی(کندانسور) تشکیل شده است که از طریق لوله های مسی بهم متصل شده اند. کانال کشی داکت اسپلیت (Duct Split Ducting) یا در واقع کانال داکت اسپلیت ضروری ترین و مهمترین عنصر در اجرای سیستم تهویه و تهویه مطبوع می باشد و لازم به ذکر است که رعایت نکات اجرایی و فنی در طراحی و انجام محاسبات ابعاد کانال ها و مسیرهای انتقال رفت و برگشت در کانال کشی داکت اسپلیت در انواع سیستم های تهویه ساختمانی و به کارگیری کانال عایق دار فاکتور بسیار مهم و مؤثری می باشد که سبب تغییر در سطح کارایی یا راندمان کاری دستگاه می شود.

کانال کشی داکت اسپلیت

بهترین نوع کانال کشی داکت اسپلیت ورق پیش عایق می باشد. چرا؟؟؟

در واقع اصطلاح پیش عایق بودن به معنای دارا بودن عایق قبل از اجرا و از پیش عایق بودن آن می باشد. این امر به آن دلیل صورت می گیرد که عایق کاری پس از نصب با مشکلات و سختی های فراوان همراه بوده و این موضوع به ویژه در فضاهایی که ارتفاع سقف آنها کم و کوتاه می باشد مانند سقف کاذب ساختمان های مسکونی و غیره، اجرای عایق کاری پس از نصب را به سختی امکان پذیر می سازد. با توجه به موضوعاتی که به آن اشاره شد امروزه ما شاهد نیاز روزافزون بازار به کانال پیش عایق هستیم که در ادامه به سایر مشخصات فنی و مزایا آن خواهیم پرداخت.

یکی از انواع کانال کشی داکت اسپیلت با کانال پلی یورتان می باشد که این سیستم به کانال پیش عایق یا Pre-Insulated Air Duct Panel نیز معروف می باشد و یکی از جدیدترین محصولات و سیستم ها به منظور ایجاد داکت کشی تأسیسات ساختمانی است. کانال پیش عایق دارای وزن کمی بوده و سرعت نصب آن نیز در مقایسه با نمونه های قدیمی خود مانند کانال گالوانیزه به مقدار قابل توجهی کمتر می باشد. اجزاء تشکیل دهنده آن در جدار داخلی نوعی فوم سرد تزریقی به همراه دو لایه آلومینیوم در اطراف آن می باشد. کانال پیش عایق پلی یورتان از لحاظ هزینه اجرایی و کارایی محصول در مقایسه با کانال های دیگر که بعد از اجرا باید با عایق ایزوله شده باشند سطح قیمت و هزینه کمتری را داشته و جایگزین مناسبی برای کانال های دیگر به شمار می رود.

مزایای کانال کشی داکت اسپلیت با کانال پلی یورتان

 1- عایق حرارتی کانال پلی یورتان با حداقل از دست دادن حرارت (کمتر از 0.022 وات بر متر – کلوین) باعث مي‌شود که بیشترین کارایی در زمینه حرارتی را بتوانیم برای این نوع کانال در نظر بگیریم. به همین دلیل است که امروزه نصب کانال‌های پلی یورتان برای کانال‌کشی داکت اسپلیت و سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار فراگیر شده است.

2- در زمان استفاده از کانال‌های پلی یورتان، نشتی هوا به حداقل ممکن تقلیل پیدا می‌کند. به این ترتیب، صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف برق را خواهیم داشت. این اتفاق به دلیل کمتر کار کردن سیستم تهویه مطبوع برای کاهش دما و خنک کردن محیط است و مصرف انرژی فن سیستم به حداقل می‌رسد.

3- وزن کانال پیش عایق شده پلی یورتان تا 72 درصد از کانال‌های هوای گالوانیزه سبک‌تر است! همین مسئله باعث می‌شود که این نوع کانال برای پروژه‌های بازسازی در ساختمان‌های قدیمی که توان مقاومت در برابر وزن‌های بالا را ندارند، ایده‌آل باشد. به همین دلیل است که ساخت کانال پلی یورتان در این پروژه‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه و ایمنی در کار می‌شود.

4- در ساخت کانال پلی یورتان از پوشش آلومینیومی آنتی باکتریال استفاده می‌شود. به این ترتیب، این نوع کانال‌های پیش عایق شده در برابر میکروب و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالایی دارند. در نتیجه، هم سلامتی مصرف‌کنندگان با این نوع کانال‌ها حفظ می‌شود و هم طول عمر کانال‌های استفاده شده بسیار بیشتر از کانال‌های گالوانیزه خواهد بود.

5- کانال‌های پلی یورتان در هنگام ساخت عایق‌بندی می‌شوند. به این ترتیب، مرحله دوم عملیات نصب در کانال‌های سنتی برای عایق‌بندی کانال در این‌جا حذف می‌شود. علاوه بر این، قطعات این کانال‌ها در سایزهای استاندارد و با اتصالات و پیچ و بست‌های مشخص ارائه می‌شود. همچنین، وزن این کانال‌ها نسبت به کانال‌های سنتی هوا بسیار کمتر است. همه این عوامل در مجموع باعث می‌شوند که عملیات نصب تنها در یک مرحله و با سرعت بالا انجام شود. در نتیجه، اجرای پروژه‌های این چنینی از نظر زمانی هم به‌صرفه هستند.

6- کانال‌های پیش عایق شده پلی یورتان بسیار محکم و مقاوم هستند. طول عمر مفید این نوع کانال‌ها بیش از 20 سال برآورد می‌شود. از همین رو، این کانال‌ها برای ساختمان‌های نوساز نیز بسیار مفید و مقرون به‌ صرفه هستند و گاهی هم پای خود ساختمان و بدون نیاز به هزینه تغییر و تعویض، عمر خواهند کرد.

کانال کشی داکت اسپلیت
اجری کانال داکت اسپلیت
کانال کشی داکت اسپلیت

مشاهده ورق های پیش عایق

مشاهده متعلقات ساخت

مشاهده ابزارآلات ساخت

نحوه ساخت کانال پلی یورتان

ردیف

مورد

واحد

مشخصات

1

ساختار کانال پلی اورتان

 

آلومینیوم – فوم – آلومینیوم

2

اندازه استاندارد کانال پیش عایق شده

میلی‌متر (mm)

  1.20 * 4

3

حداقل ضخامت آلومینیوم – حداقل ضخامت فویل

میکرون

80

4

حداکثر ضخامت آلومینیوم – حداکثر ضخامت فویل

میکرون

200

5

چگالی فوم پلی یورتان

کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m3)

45

6

عایق حرارتی

وات بر متر – کلوین (w/m.k)

0.022

7

مقاومت در برابر فشار

مگاپاسکال (Mpa)

0.2

8

مقاومت در برابر خم شدن

مگاپاسکال (Mpa)

2

9

مقدار جذب آب

درصد (%)

کمتر از 0.1 درصد

10

تغییر حجم و ابعاد در طول زمان و به خاطر شرایط مختلف

درصد (%)

0.3 درصد

11

دمای مناسب برای نصب و راه‌اندازی

درجه سانتی‌گراد (℃)

40- تا 100+

12

حداکثر سرعت مجاز باد برای استفاده

متر بر ثانیه (m/s)

کمتر یا مساوی با 15 متر بر ثانیه

13

حداکثر دمای مجاز برای زمان کار

درجه سانتی‌گراد (℃)

70 درجه بالای صفر (70+)

14

طول عمر کانال پلی یورتان

سال

بیش از 20 سال

 

مقایسه انواع کانال های انتقال هوا

 

کانال کشی داکت اسپلیت